Tuesday, December 21, 2010

وقتك خلص ...


اسوء حاجة في العمر انه بيجري ..




واسوء حاجة في الوقت انه بيطير بسرعة أوي



فجأة تلاقي نفسك كبرت !!



وفجأة تلاقي جزء كبير من وقتك وعمرك ضاع وطار في الهوا في ايه ...مش عارف !!



ولكن الشيء الجميل الذي لا يدركه كثير من الناس انك انت الطيار الذي يقود مركبة الوقت .



انت اللي يتجرية بسرعة



وانت اللي بتمشية بشويش وتستمتع بكل لحظه فيه !!



انت قائد المركبة



وانت صاحب الكلمة وصاحب القرار .....



فامضى بموقت في اي مكان تريد وامضي به بالسرعة التي تريد .

وقتك خلص ...

Sunday, December 19, 2010

بقالي كتير


ياااااااه


بقالي كتير مقلتش


بقالي كتير ممسكتش قلم


يمكن علشان الحبر خلص ولى علشان الورق مفهوش مكان اكتب فيه


بس هقول تاني اصلى لازم اقول


Sunday, August 22, 2010

الحمل الثقيل


كلنا يمر علينا ايام ثقيله ويكون الهم فيها ثقيل وكبير


وعندما يسئلنا احدهم مالنا يكون جوابنا ان الحمل قد ثقل


وكثير ما يكسر ثقل الحمل ظهور البعض


ولكن الحقيقة التي يجب ان نعرفها انه ليس ثقل الحمل ما يكسر ظهرونا ولكن طريقة حملنا لهذا الهم هي من تكسر الظهور .



فلو حملت اي شيئ ثقيل بطريقة خاطئة من السهل ان تكسر ظهرك .


ولكن اذا ثقل عليك الحمل تعلم كيف تحمل الثقيل .

Wednesday, July 14, 2010

ساعات بشتاق


ساعات بشتاق ليوم عشتو وانا صغير ..

لشكلي قبل ما تغير ..

لايام فيها راحة البال ..

عشان كنا ساعتها عيال ..

ساعات بشتاق للحب القديم ..

و لصوت عبد الحليم ..

لنومي في حضني لبس العيد..

و احساسي ان بكره بعيد..

لفنجان قهوه من امي ونا بذاكر..

لفرحه ابويا لما انجح واكون شاطر..

للمة عيلة في الصيف لما بنسافر على مطروح..

لأول لمسة من ايد اللي حبيتها ..

لضحكتها .. ورئتها .. وبرائتها ..

لدمعة في عيني يوم البعد خبيتها ..

وأنا مجروح..

ساعات بشتاق ليوم عشتو وانا صغير..

لشكلي ئبل ما اتغير..

لايام فيها راحة البال ..

عشان كنا ساعتها عيال ..

ساعات بشتاق ..

لخالي وعمي ولجدي ..

لحواديث من بتوع ستي ..

لليلة من ليالي زمان ..

لفرح بيملى كل مكان ..

ساعات بشتاق لبيتنا الكبير ..

ولناس مليانة خير..

لا باتو في مرة يوم شايلين ..

ولا عملو حساب لسنين ..

للعب الكورة في الشارع في حتتنا ..

لأمي وهي بتعيد على جارتنا ..

لرمضان لما بنورو يهل على بيتنا ..

وكل مكان ..

حجات عدا عليها سنين سابت فينا ..

صور جوانا عايشة زي اسامينا ..

ولا الدنيا ولا الايام تنسينا ليالي زمان ..



شكرا يا فؤاد جيت ع الجرح

Saturday, July 03, 2010

على رأي المثل


حد فكر في بعض الامثال والقيم اللى اتربينا عليها من غير ما نحس خد عندك :
ان كان ليك عند الكلب حاجة قولة يا سيدي
دعوة ان يكون الكلب سيدك بدل من ان تكون انت سيداً للكلب يجب أن تكون عبداً حتى تقضى ما تريد .

اليد اللي متعرفش تقطعها بوسها .
دعوة أخرى إلي الشموخ فان كنت لا تستطيع ان تقطع تلك اليد قبلها وقبلها وقبلها .

جوز امي اقوله يا عمي
مع انه لا يستطيع أحد ان يتقبل ان يرى رجلاً مكان أبيه ولكن حاول ان تكون اكثر خنوعا وذلاً وقوله يا عمي حتى لو مش طايقه اصله عمك وعم الشباب .

اطعم الفم تستحى العين
طبعا المثل ده سواء انت كل بتأكل أو بتأكِل لو حد اكلك يكسر عينك ولو أكلت حد تكسر عينة هي ديه القاعدة .

أخيرا
لازم نفكر في حاجات كتير أوي قبل ما نقولها او نعملها ولازم نراجع المعتقدات المتدولة اللي اتربينا عليها وعلى رأي المثل من خاف سلم

Saturday, May 08, 2010

الفراشة


مخلوقة رائعة


ألوانها مبهرة

تجذب إليها القلوب والعيون


حتى إذا أردت أن تمدح محبوبتك شبهتها بالفراشة :)



إذا حاولت أن تطاردها لتمسك بها فرت منك واتعبتك!



فهي شديدة المراوغة صعبة الترويض



ولكن إذا تركتها ولفت نظرك إلى غيرها تجدها حولك مرة أخرى بل وتجدها واقفة على كتفك .



وهكذا الحياة جميلة المنظر تستفزك لتركض خلفها وهي تراوغك ولكن اذا لفت نظرك عنها تجدها بين يديك طائعة
.

Tuesday, March 16, 2010

لن ترى النجوم


اذا كنت من الذين ينظرون الى الارض ولا يرون الا ما تحتهم

واذا كنت دائما مشغول بالنظر خلفك او تحتك

واذا لم تحاول ان تنظر مرة واحدة الى السماء

فانت لم ترى النجوم بعد

فاذا اردت ان تنعم بالنجوم فانظر الى السماء

واذا اردت ان تسعد بحياتك فاعط لنفسك الوقت ان تنظر فوقك لترى مكانك من الاعلى فتعرف اين تسير

السعادة حين تنظر الى السماء فترى النجوم وتخاطب خالقها

فالثرى تحت قدميك
والثريا فوقك فانظر الى ايهما شئت .

Sunday, January 17, 2010

بداية جديدة


لازلت مُصر ان الابتسام أسهل من العبوس


وان العيش في سعادة أسهل من بناء سور حول الحزن لكي نعيش فيه .


وان العيش في سلام اسهل من العيش في صراع مع النفس ومع الغير


حتى الطب اثبت تلك الحقيقة
فلكي تبستم ستحتاج ل 17 عضلة .. ولكي تعبس ستحتاج ل 43 عضلة


ولكي تكون سعيد ستحتاج فقط أن تقرر آن تكون سعيداً
ولكي تكون حزين ستحتاج إلى الإصرار على الحزن ، وستحتاج ان تذكر نفسك دائما به .



كرباج سعاده وقلبي منه اجلد

رمح كأنه حصان و لف البلد

و رجع لي نصل الليل و سألني ..

ليه خجلان تقول انك سعيد يا ولد

عجبي !!! (صلاح جاهين)


كل عام والكل أسعد